Oryginał kontra zamiennik
Jakie części nazywamy oryginalnymi?
Fabryki zdolne do produkcji różnych części do samochodów są rozproszone po całym świecie. Niektóre z nich mają dość wysokiej jakości produkt i otrzymują zamówienia od firm motoryzacyjnych. Powiedzmy, że Volkswagen-Audi AG zamówił dziesięć tysięcy amortyzatorów z fabryki BOGE. Spośród nich siedem tysięcy zostanie zainstalowanych na samochodach. Pozostałe trzy tysiące przeznaczone są na „obsługę posprzedażną”, tj naprawa Zostaną zapakowane w pudełka z plakietką VW i rozproszone w magazynach regionalnych dealerów Volkswagena, aby czekać na sprzedaż. Takie części nazywamy oryginalnymi. Ale historia się nie kończy. Po zrealizowaniu zamówienia zakład BOGE nadal produkuje amortyzatory i produkuje kolejne dwa tysiące. Są pakowane w pudełka z napisem „BOGE” i sprzedawane hurtownikom. Jakość oczywiście jest taka sama, ale cena jest 1,5-2 razy niższa. Oprócz fabryk BOGE są one produkowane w zakładach SACHS w ramach tej samej grupy produkcyjnej. Ponadto fabryka BILSTEIN kupuje również dokumentację od Volkswagena i zaczyna produkować wysokiej jakości amortyzatory, których zasoby, na przykład, są wyższe niż w przypadku BOGE, a zatem od oryginalnych. To prawda, że do niedawna producenci samochodów wydali licencję na produkcję konkurencyjnych amortyzatorów zaledwie kilka lat po rozpoczęciu sprzedaży oryginalnych, ale w ostatnich latach pojawiła się tendencja „milczącej zgody” na równoległą sprzedaż nieoryginalnych. Ponadto niektóre fabryki, nazwijmy to GUNESH, bez kupowania dokumentacji i licencji, zaczynają produkować te same amortyzatory. Wszystkie te amortyzatory nie są oryginalne, tj. części sprzedawane przez kanały producentów.
Czy to prawda, że wszystko oryginalne jest lepsze?
Odpowiedź wynika z poprzedniej - część nieoryginalna może być lepsza od oryginału (BILSTEIN), całkowicie identyczna (BOGE), równej jakości (SACHS) lub gorsza (GUNESH). Co więcej, z reguły wszystkie mają cenę niższą niż oryginał. Pierwotny to ten, który został zainstalowany przez zakład na linii montażowej.
Kolejne powszechne nieporozumienie: lepiej zamówić część do BMW w sklepie, która mówi BMW, część do Mazdy w sklepie MAZDA itp. Intuicyjnie jest to zrozumiałe, ale nie prawdziwe. Podczas naprawy samochodu lub zakupu części jest to całkiem logiczne - mistrz zaoszczędzi ci dużo czasu, jeśli tylko wiesz, co, gdzie i jak jest przykręcony. Ale przy zamawianiu nie bierze się pod uwagę żadnej wstępnej wiedzy - zawsze istnieje szansa na pomyłkę, i tak należy zajrzeć do katalogów. Praca z katalogami jest specjalną sztuką, tutaj potrzebujesz znajomości kilku języków i używanych skrótów, oprogramowania, zasad budowania katalogów i wielu innych rzeczy, które są podawane przez lata pracy w systemie dostarczania. Każdy, kto pracuje z katalogami wie, nawet znając VIN samochodu, często nadal musisz wybierać między kilkoma opcjami dla części i z różnych powodów. Nuty mogą obejmować wszystko od „dla wałka o grubości 1,37 cala” (wspinanie się i mierzenie!) A kończąc na przemyślanym: „dla par kół zębatych o zwiększonym kącie ostrzenia zębów” (a które nie zostały powiększone?).
Należy pamiętać, że gdy termin usunięcia części z produkcji przekracza 8 lat, magazyny próbują ją „zrzucić” w sprzedaży hurtowej. Dlatego prawdopodobieństwo awarii oryginalnej części do samochodów, które nie były produkowane przez ponad 8 lat, znacznie wzrasta.
Czy piłowana część jest zawsze podróbką?
Dziwne, nie, nie zawsze. Rynek części samochodowych jest bardzo złożony, a czasem nawet paradoksalny na pierwszy rzut oka. Na przykład wiele paradoksów wynika z faktu, że często ta sama roślina produkuje tę samą część jednocześnie w trzech postaciach:
1. 1. jako oryginał dla przenośnika fabryki producenta samochodu
2. 2. jako oryginał do obsługi posprzedażnej
3. 3. jako nieoryginalny (zamiennik), tj. przeznaczony do wysyłki w własnych opakowaniach do hurtowników.
Ale czasami okazuje się, że części wyprodukowane i oznaczone w jednym przykładzie wykonania muszą zostać przeniesione w innym kierunku. Jednocześnie istnieje ryzyko naruszenia surowych europejskich przepisów dotyczących znaków towarowych - i pliki są wykorzystywane
Jakich katalogów użyć?
W rzeczywistości wydaje się niewiarygodne, że duzi, renomowani dostawcy części popełniają błędy w swoich katalogach. Rzeczywiście nie ma błędów w ich katalogach, ale zamawiając u nich, całkiem możliwe jest przyniesienie niewłaściwej części. Powiedzmy, że grupa GKN-Spidan wiele się nauczyła o napędach kół. Powiedzmy, że Nissan Europe zamówił u niego półosi do niektórych modeli montowanych w fabryce w Anglii. Oczywiście Spidan namówił ich do udzielenia mu licencji i sprzedaży ich jako nieoryginalnych i natychmiast umieścił je w katalogach. Ponadto kupił dokumentację i zawarł w katalogach kilka innych typów napędów Nissana, które, jak mu się wydawało, będą poszukiwane wśród hurtowników. Ale kłopot! Oprócz osi Spidan, w fabryce Nissana w niektórych partiach korzystali z poprzednich, powiedzmy z GLO. Ponadto lewostronny model o tej samej nazwie został wyprodukowany w ojczyźnie Nissana w Japonii, ale były już trzecie osie z HDK. Wersja dla korporacji Gulf (w Emiratach) również była montowana na osobnym przenośniku, a także różnice występowały z przyczyn czysto zakupowych. A w Anglii, w małej partii, była wersja z silnikiem o zwiększonej objętości, na którą postanowiono umieścić dyski z innego modelu. I tak dalej. To nie jest przesada. W życiu jest zwykle jeszcze trudniej!
Oczywiście, żadna z tych opcji nie znajdzie się w katalogu Spidan - nie mają z tym nic wspólnego i po prostu o nich nie wie. Są tam wymienione tylko te gatunki, które produkuje Spidan. Dlatego najbardziej niezawodnym sposobem jest znalezienie części z oryginalnego katalogu i poszukiwanie zamienników z oryginalnego artykułu.