Oleje silnikowe 10W-40
Oleje silnikowe o klasie lepkości SAE 10W-40 można stosować w większości silników wysokoprężnych i benzynowych, z wyjątkiem:
- silniki przeznaczone do energooszczędnych olejów o niskiej lepkości odpowiadających klasyfikacji ILSAC GF-5, w których wskaźnik lepkości w wysokich temperaturach nie przekracza SAE 30;ciężkie warunki pracy, gorący klimat, gdzie wskazana jest potrzeba olejów o lepkości SAE 50-60;
- regiony o zimnym klimacie, dla których oleje o lepkości niskotemperaturowej SAE 5W-0W są optymalne.
W innych przypadkach oleje te można stosować do wymiany, jeśli przy wyborze przestrzegane są inne wymagania dotyczące grup jakości i określonych tolerancji producenta określonych w książce serwisowej samochodu.
Dane techniczne i specyfikacje
Norma SAE J300 określa następujące specyfikacje oleju 10W-40:
- lepkość podczas próby rozruchu nie powinna przekraczać 7000 mPa · s, temperatura badania -25 ° C;
- w teście pompowania lepkość mierzona w temperaturze -30 °C nie powinna przekraczać 60 000 MPa·s;
- pomiar lepkości kinematycznej w 100 ° C powinien dawać wynik w zakresie od 12,5 do 16,3 mm2 / s;
- lepkość dynamiczna przy 150 ° С w aktualnym wydaniu SAE J300-07 musi wynosić co najmniej 3,5 mPa · s.
W oparciu o te wymagania dotyczące właściwości olej silnikowy 10W-40 może być eksploatowany przez cały sezon, jeśli temperatura w zimie nie spadnie poniżej -25 °C, z wyjątkiem sytuacji, gdy w samochodzie jest zainstalowany podgrzewacz wstępny, co eliminuje potrzebę obracania rozrusznikiem wału korbowego na zimnym silniku.
Klasyfikacje olejów silnikowych
Różnorodność wymagań olejowych dla silników różnych typów i generacji determinuje potrzebę wprowadzenia dodatkowych klasyfikacji, oprócz standaryzacji lepkości. Oleje samochodowe wykorzystują dwa główne systemy normalizacji:
- System klasy API dzieli oleje silnikowe na dwie grupy: do silników benzynowych (grupa S) i do silników Diesla (grupa C). Im niżej w kolejności alfabetycznej identyfikatora klasy, tym nowszy i bardziej rygorystyczny jest standard. Na przykład API SN został przyjęty później niż API SM. Oleje uniwersalne, które można napełniać w obu typach silników, mają oznaczenie mieszane, takie jak API SN / CF.
- Klasyfikacja według ACEA po skomplikowaniu europejskich norm środowiskowych stała się trudniejsza niż początkowa separacja jak API (klasa A - dla silników benzynowych, B - dla silników Diesla). Od 2004 roku dodano do niego oddzielne klasy: C dla silników z katalizatorami i E dla mocnych silników wysokoprężnych ciężkich samochodów ciężarowych.
Dekodowanie zgodności z API i ACEA dostarcza wystarczających informacji na temat stosowania oleju w większości silników, ale producenci samochodów mogą zdefiniować własne zestawy wymagań. Wybór oleju do takich pojazdów musi uwzględniać obecność odpowiedniej tolerancji podanej na opakowaniu.
Jak wybrać olej silnikowy 10W-40
- W przypadku używanych silników, które nie są wyposażone w nowoczesne systemy kontroli emisji, najlepszym wyborem są oleje półsyntetyczne. Ważna jest nie tylko niższa cena w porównaniu z syntetykami, ale także fakt, że stare silniki nie wymagają szeregu ograniczeń wprowadzanych do nowszych standardów jakości. W szczególności nie ma sensu napełnianie samochodu bez katalizatora płynem API SN, w którym zawartość siarki i fosforu w pakiecie dodatków oraz oleju bazowym jest zmniejszona w celu zachowania jego zasobów. Oleje o niskiej liczbie zasadowej w zużytych silnikach starzeją się szybciej pod wpływem gazów ze skrzyni korbowej i śladów paliwa przedostających się przez CPG i nie mogą zapewnić długich okresów między wymianami. Oznacza to, że w przypadku używanego samochodu sensowne jest kupowanie oleju silnikowego o kategorii niskiej jakości zgodnie z API, ale nie mniej niż określono w dokumentacji serwisowej.
- Producenci produkują specjalistyczne oleje do pojazdów użytkowych z silnikami o dużej pojemności, natomiast do samochodów osobowych najbardziej popularne są produkty uniwersalne. Wynika to ze znacznie dłuższego przebiegu sezonowego ciężarówek, zwiększonych obciążeń przy stosunkowo niskich prędkościach: olej opracowany specjalnie do takich warunków zapewni najlepszą ochronę silnika, a tym samym zasób.
- Specjalną klasą olejów do silników Diesla SAE 10W-40 zostały opracowane z uwzględnieniem potrzeby zapewnienia maksymalnej żywotności filtra cząstek stałych; zawartość popiołu, fosforu i siarki jest w nich ściśle znormalizowana. Zabrania się wlewania olejów do silników wyposażonych w DPF, dla których zgodność z tymi wymaganiami nie jest wyraźnie określona.