Oleje silnikowe 0W-20
Olej silnikowy SAE 0W-20 to specjalny olej silnikowy przeznaczony do silników, które początkowo wymagają energooszczędnego oleju silnikowego o niskiej lepkości. Takie silniki mają szereg cech konstrukcyjnych mających na celu zmniejszenie strat mechanicznych. Przede wszystkim mówimy o cienkich pierścieniach tłokowych, które zapewniają minimalne straty tarcia w CPG. Wadą takiego konstruktywnego rozwiązania jest spadek skuteczności usuwania filmu olejowego ze ścian cylindra. Z tego powodu w silnikach tego typu oleje SAE 0W-20 są stosowane przez cały sezon nawet w klimacie umiarkowanym, gdzie nie ma ich zasadniczej potrzeby. Grubszy olej nieuchronnie zwiększyłby zużycie odpadów przez grupę cylinder-tłok. Ponadto płynność i niska lepkość same w sobie zmniejszają straty silnika, poprawiając wskaźniki zużycia paliwa, które są krytyczne dla współczesnych wymagań środowiskowych.
Co oznacza oznaczenie oleju 0W-20
Norma SAE J300 przewiduje opis lepkości oleju za pomocą zestawu klas, które otrzymały własne wskaźniki cyfrowe. Oleje sezonowe są testowane różnymi metodami w celu symulacji warunków ich użytkowania.
Ponieważ właściwości początkowe w ujemnych temperaturach ( pompowalność , rozruch wału korbowego) nie są fundamentalne dla olejów letnich, są one badane tylko w warunkach zbliżonych do warunków pracy: lepkość kinematyczną mierzy się w 100 ° C, a dynamiczną w 150 ° C. Każda klasa SAE ma swój własny zakres lepkości kinematycznej i minimalną lepkość dynamiczną. Im wyższa lepkość oleju, tym wyższy wskaźnik.
W przypadku olejów zimowych główne testy przeprowadzane są w niskich temperaturach - lepkość dynamiczna mierzona jest w dwóch punktach określonych przez normę dla danej klasy. Wskaźnik klasy, dla wygody oznaczony literą W, maleje wraz ze wzrostem właściwości wyjściowych oleju, to znaczy, że olej 0W będzie w stanie zapewnić rozruch w niższych temperaturach niż 10W.
W przypadku wielosezonowych olejów silnikowych, które obejmują 0W-20, wskazane są wskaźniki obu klas. Można z nich zrozumieć, że taki olej ma nie tylko niską lepkość w temperaturach roboczych, ale także minimalnie ją zwiększa w temperaturach ujemnych. Te oleje mają temperaturę krzepnięcia przekraczającą szczytowe temperatury zimą w większości klimatów zamieszkałych.
Mechanizm działania olejów o niskiej lepkości i cechy aplikacyjne
Produkcja olejów tej klasy jest wskazana wyłącznie na bazie syntetycznej wysokiej jakości. Dzieje się tak z kilku powodów:
- wytrzymałość filmu, który jest tworzony przez oleje o niskiej lepkości, jest minimalna, a wszystkie inne czynniki są równe. Aby uniknąć uszkodzenia silnika, olej musi zapewniać wysokie właściwości przeciwcierne i ekstremalne ciśnienie;
- Oleje o niskiej lepkości są konsekwencją zaostrzenia norm środowiskowych, których spełnienie osiąga się między innymi poprzez zmniejszenie strat mechanicznych w silniku. Ale ponieważ surowość obecnych norm, takich jak API SN, jest bardzo wysoka, sam olej musi mieć niską lotność i zawartość popiołu, zawartość fosforu i siarki jest znormalizowana. Tylko synteza, a nie oczyszczanie ropy naftowej, może zapewnić wymaganą czystość oleju bazowego.
Aby zapewnić wystarczające właściwości ochronne przy dużych obciążeniach, oleje syntetyczne o niskiej lepkości muszą mieć zwiększoną odporność na ścinanie. Pozwala to na utrzymanie klina olejowego w parach ciernych, w tym najbardziej obciążonych - łożyska głównego i korbowodu silnika, a także tych pracujących przy ekstremalnie dużych prędkościach (łożyska turbosprężarek). To właśnie stabilność na ścinanie pozwala olejom o niskiej lepkości z powodzeniem pracować w silnie przyspieszonych silnikach, zapewniając im długą żywotność.
Właściwości olejów energooszczędnych są opisane w normach ILSAC, z których ostatnio przyjęto ILSAC GF-5. Różni się od wcześniej obowiązującej specyfikacji GF-4 przede wszystkim wprowadzeniem wymagań dotyczących kompatybilności z biopaliwami. Zawartość fosforu w takich olejach nie może przekraczać 0,08%, co gwarantuje kompatybilność z katalizatorami wieloskładnikowymi. Jednocześnie zawartość popiołu jest ograniczona, podobnie jak w przypadku olejów napędowych MidSAPS i LowSAPS.
Efekt energooszczędności tworzy kilka specyficznych właściwości takich olejów:
- są łatwo pompowane przez kanały olejowe, przez filtr oleju. Olej SAE 0W-20 zmniejsza w ten sposób obciążenie pompy olejowej, która może teraz pobierać mniej mocy z silnika;
- zwiększają się właściwości przeciwcierne, co jest ważne w przypadku złożonych, nowoczesnych silników z dużą liczbą par tarcia: całkowity zysk w zmniejszaniu tarcia staje się zauważalny.
Jednocześnie zdecydowanie odradza się stosowanie takich olejów w silnikach, które nie są do nich przeznaczone. Należy rozumieć, że efekt oszczędności energii, zmniejszenie zużycia paliwa w przypadku tych olejów jest nierozerwalnie związany z konstrukcją samego silnika, jednocześnie silnik zaprojektowany na bardziej lepki olej napotka kilka problemów naraz. Ciśnienie oleju spadnie, ponieważ pompa olejowa została zaprojektowana dla innej lepkości. Zużycie ścian cylindra i górnych pierścieni dociskowych wzrośnie, ponieważ pierścienie tłokowe i honowanie cylindra również wpływają na różne właściwości oleju silnikowego. Sprzęgła hydrauliczne do sterowania rozrządami, popychacze hydrauliczne na lekko płynącym oleju również mogą działać nieprawidłowo.
Najpopularniejsze producenci olejów silnikowych - Motul, Mobil, Shell, Castrol, Valvoline, Liqui Moly.